Lyhyt ”uskovien äitien” tai profeetta Muhammadin ﷺ vaimojen elämäkerta.
Profeetta Muhammadin, ﷺ vaimoilla on erityinen asema islamilaisessa hurskaudessa. Koraani kutsuu heitä ”uskovien äideiksi” (Koraani 33:6).
He olivat hänen vaimojaan tässä elämässä ja tulevat olemaan hänen vaimojaan tulevassa elämässä. He olivat nuoria ja vanhoja, leskiä ja neitsyitä, köyhiä ja varakkaita, aristokraatteja ja vapautettuja orjia. Jokaisella heistä oli erityinen rooli islamin historian rakentamisessa.
Khadijah
Profeetta Muhammad ﷺ meni Khadiidzan kanssa naimisiin, kun hän oli 25-vuotias ja Khadiidzah 40-vuotias. Khadiidzah oli leski ja ollut kahdesti aiemmin naimisissa. profeetta Muhammad ﷺ oli tuolloin nuoruutensa huipulla. Khadiidzan teki vaikutuksen profeetta Muhammadin ﷺ rehellisyys ja luonteen moraalisuus ja hän lähetti sukulaisensa ehdottamaan tälle avioliittoa. He olivat naimisissa kaksikymmentäviisi vuotta, Khadiidzan kuolemaan saakka. Khadiidzah oli hänen sielunkumppaninsa ja auttajansa kaiken profeetta Muhammadin ﷺ kohtaaman vainon keskellä alusta loppuun. Khadiidzalla, kuten Aishalla, oli merkittävä rooli islamin sivilisaation vakiinnuttamisessa ja levittämisessä. Hän synnytti profeetalle ﷺ neljä tytärtä: Zainabin, Umm Kalthuumin, Ruqjaan ja Fatiman. Jokainen näistä neljästä kasvoi aikuiseksi ja tunnusti islamin uskonnokseen. Jokainen heistä kuoli isänsä elinaikana, paitsi Fatima, joka menehtyi kuusi kuukautta Profeetan ﷺ jälkeen. Khadiidzah synnytti myös kaksi poikaa, Qasimin ja Abdullahin, jotka kumpikin kuolivat varhaisella iällä.
Sawdah
Profeetta ﷺ oli palanut avuttomana ja vainottuna menestyksettömältä tehtävältä Taa’ifista kuukausia Khadiidzan kuoleman jälkeen. Tuohon aikaan hän avioitui Sawdan kanssa, joka oli myös leski vailla kauneutta, sosiaalista asemaa ja varallisuutta. Hän joutui pakenemaan Mekan pakanoiden vainoa ja hakemaan turvaa aviomiehensä kanssa Abessiniasta. Aviomies kuoli maanpaossa menettäen henkensä uskonsa puolesta. Hän oli muuttanut vaimonsa kanssa kodistaan uskontonsa vuoksi ja nyt Sawdah oli joutunut äärimmäiseen köyhyyteen sen seurauksensa. Anteliaisuuden motivoimana armon Profeetta ﷺ nai hänet ja ylevöitti hänet avioliiton kautta korkeaan sosiaaliseen asemaan ja hänestä tuli nyt ”uskovien äiti”. Profeetta ﷺ ei avioitunut toisen naisen kanssa ensimmäiseen kolmeen vuoteen siitä hetkestä, kun nai Sawdan. Sawdah kuoli muutama vuosi profeetta Muhammadin ﷺ menehtymisen jälkeen.
Aishah
Aishah oli profeetta Muhammadin ﷺ läheisimmän kumppanin, Abu Bakrin tytär. Profeetan ﷺ vanha ystävä Abu Bakr oli yksi ensimmäisistä islamiin kääntyneistä ja häntä pidettiin kaikkein vilpittömimpänä, hartaimpana ja uskolleen omistautuneimpana. Yksi naiskumppaneista ehdotti Abu Bakrin tytärtä Profeetalle ﷺ nähdessään hänen menetyksensä ja lähestyi asiassa Abu Bakria Profeetan ﷺ puolesta. Oli kuitenkin kaksi ongelmaa. Ensinnäkin Aishah oli jo kihloissa mekkalaisen pakanan, Jubair ibn Mut’imin kanssa. Jubair oli menettänyt kiinnostuksensa islamin ja pakanuuden välillä olevan suuren kuilun vuoksi. Toisekseen Aishah ei ollut vielä tullut murrosikää, joten senkään takia Jubair ollut niin kiinnostunut jatkamaan kihlausta. Näistä seikoista johtuen Aishah kihlautui Profeetan ﷺ kanssa ollessaan vielä Mekassa ja kolmen vuoden päästä, kun kumpikin oli Medinassa ja Aishah tullut murrosikään, heidän avioliittonsa laitettiin täytäntöön. Aishah oli ainoa neitsyt, jonka kanssa Profeetta ﷺ avioitui, vaikkakaan he eivät koskaan saaneet lapsia. Aishah oli johtava islaminoppinut ja näytteli merkittävää roolia islamin sivilisaation perustamisessa. Hän opetti uskontoa neljäkymmentä vuotta Profeetan ﷺ kuoleman jälkeen aina siihen saakka, kun kuoli 67-vuotiaana.
Hafsah
Hafsah oli Omarin tytär, miehen, joka oli profeetta Muhammadin ﷺ läheisin kumppani Abu Bakrin jälkeen. Hän muutti aviomiehensä kanssa Medinaan, mutta jäi leskeksi Badrin taistelun jälkeen. Hän oli perinyt isältään tulisen luonteen, minkä takia hän jäi vaille aviomiestä. Omar pyysi ensin Abu Bakria ja sitten Uthmania avioitumaan tämän kanssa, mutta kumpikin heistä kieltäytyi saaden Omarin vihastumaan. Tämä kertoo sen hetkisestä naimakelpoisten miesten tavoittamattomuudesta. Lopulta Omar lähestyi asiassa profeetta Muhammadia ﷺ. Avioliitto solmittiin kolme vuotta Mekasta Medinaan tapahtuneen muuton (hijran) jälkeen. Profeetta ﷺ erosi hänestä kerran, mutta sai käskyn Jumalalta ottaa hänet takaisin. Hänelle annettiin tehtäväksi pitää Koraanin viralliset kopiot tallessa Abu Bakrin ja Omarin kalifaatin aikana. Hän kuoli neljä vuotta Profeetan ﷺ jälkeen.
Zainab
Samana vuonna, kolme vuotta hidzran jälkeen, Profeetta ﷺ nai Zainabin, josta oli tullut leski Uhudin taistelun jälkeen. Hän sai lempinimen ”varattomien äiti” lempeydestään köyhiä kohtaan. Hän oli jo saavuttanut parhaat vuotensa, kun avioitui Profeetan ﷺ kanssa, ja kuoli muutama kuukausi heidän avioitumisensa jälkeen. Hän oli Khadiidzan lisäksi ainoa profeetta Muhammadin ﷺ vaimo, joka kuoli Profeetan ﷺ elinaikana.
Umm Salama
Vuoden päästä Profeetta ﷺ avioitui toisen lesken kanssa, joka oli kohdannut vainoa ja menettänyt kerran jopa omien lapsiensa huoltajuuden pakanasukulaisilleen. Uhudin taistelun jälkeen hänestä tuli leski, jolla oli huollettavanaan neljä lasta. Ensin Abu Bakr kosi häntä, mutta hän kieltäytyi, koska ei uskonut, että kellään riittäisi kärsivällisyys hänen lastensa kanssa. Viimein Profeetta ﷺ kosi häntä vakuuttaen, että hänen lapsistaan pidettäisiin hyvää huolta. Profeetta Muhammad ﷺ avioitui Umm Salaman kanssa tämän jalon aikomuksen vuoksi. Uskovat rakastivat häntä tämän jälkeen yhä enemmän ja kunnioittivat häntä Jumalan profeettana ﷺ. He näkivät hänet köyhien, kärsivien ja heikkojen sekä kaikkien niiden isänä, jotka olivat menettäneet isänsä Jumalan vuoksi. Umm Salama kuoli Profeetan ﷺ vaimoista viimeisenä. Hän menehtyi 49 vuotta Profeetan ﷺ kuoleman jälkeen 84 vuoden ikäisenä.
Umm Habiibah
Umm Habiibah oli islamin arkkivihollisen Abu Sufianin tytär. Umm Habiibah oli yksi varhaisimmista islamin käännynnäisistä Mekassa. Hän muutti Abessiniaan aviomiehensä kanssa, joka kääntyi siellä kristinuskoon. Profeetta ﷺ kosi häntä hänen aviomiehensä kuoleman jälkeen hänen vielä ollessa Abessiniassa. Hän palasi Medinaan kolme vuotta ennen Profeetan ﷺ kuolemaa. Umm Habiibah menehtyi 34 vuotta profeetta Muhammadin ﷺ jälkeen.
Zainab, Zaidista eronnut vaimo
Zainab oli Profeetan ﷺ serkku, joka oli naimisissa Zaidin kanssa. Zaid oli orvoksi jäänyt orja, jonka Profeetta vapautti ja adoptoi. Profeetta ehdotti avioliittoa Zainabin ja Zaidin välille ja puhui ehdotuksestaan Zainabin veljelle, joka kuitenkin kieltäytyi naittamasta hashimilaisesta ja quraishilaisesta syntyperästä polveutuvaa aatelista siskoaan entiselle orjalle. Arabit suhtautuivat sen kaltaiseen liittoon suurena häpeänä. Se, että aristokraattien tyttäret naitettaisiin orjille, vaikka vapautetuillekaan, oli mahdoton ajatus. Profeetta ﷺ pyrki poistamaan rasismin ja luokkaerottelun ihmisten välillä. Hänen tehtävänsä oli opettaa maailmalle, että yksikään arabi ei ole ei-arabia parempi muuten kuin hyveellisyyden ja hurskauden kautta, niin kuin Jumala on sanonut: ”Jumalan silmissä jalosukuisin teistä on se, joka on hurskain.” (Koraani 49:13)
Profeetta ﷺ ei pakottanut tätä periaatetta heimonsa ulkopuolisille naisille. Hänen serkkunsa Zainab myöntyi kuitenkin Profeetan ﷺ toivomukseen naida Zaid ja vastusti omasta tahdostaan paikallista arabien tapaa. Zainabin perheen silmissä vapautettu orja Zaid oli sukujuuriltaan liian alhainen avioituakseen mekkalaisen aatelisnaisen kanssa. Niinpä Profeetta ﷺ rohkaisi Zainabia menemään naimisiin Zaidin kanssa ja kun Zainab suostui, hän vaati veljeään hyväksymään adoptoidun orvon langokseen. Yhteiselämä Zainabin kanssa osoittautui Zaidille kuitenkin vaikeaksi. Hän konsultoi Profeettaa ﷺ, joka neuvoi häntä pysymään liitossa. Kun kaikki keinot ongelmien ratkaisemiseksi oli käytetty, hänelle ei kuitenkaan jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin erota vaimostaan. Eron jälkeen Zainab sukulaisineen vaati, että Profeetta ﷺ menisi hänen kanssaan naimisiin. Profeetta ﷺ tunsi velvollisuudekseen myöntyä heidän toiveisiinsa järjestämänsä epäonnistuneen avioliiton jälkeen, mutta oli epäilevä. Pakanallinen traditio salli avioitumisen äitipuolten ja anoppien kanssa, mutta ei adoptiopojasta eronneen naisen kanssa. Rikkoakseen tämän tradition ja asettaakseen esimerkin, Jumala käski epävarmaa profeetta Muhammadia ﷺ menemään naimisiin Zainabin kanssa. Heidän avioliittonsa solmittiin viidentenä hidzran vuonna. Zainab kuoli kymmenen vuotta Profeetan ﷺ jälkeen.
Juwairijah
Samana vuonna suuri joukko vankeja jäi muslimien käsiin Bani Mustaliqin taistelussa. Yksi heistä oli arabipäällikön tytär Juwairijah, joka lähestyi Profeettaa ﷺ lunnasrahalla vapauttaakseen itsensä. Hänen vangitsijansa suostui tähän ehdotukseen mielellään. Tämän jälkeen Profeetta ﷺ ehdotti hänelle avioliittoa, johon hän vuorostaan suostui. Heti kun muslimit kuulivat uutiset avioliitosta, he vapauttivat kaikki Banu Mustaliq-heimon vangit. He tunsivat, etteivät voineet pitää Profeetan ﷺ arvostamaa heimoa vankeudessa, jolloin yli sata Banu Mustaliq-heimon perhettä vapautettiin Profeetan ﷺ ja Juwairijan välisen siunatun avioliiton seurauksena. Juwairijah oli omistautunut palvomaan Jumalaa. Kerran Profeetta ﷺ kulki hänen ohitseen aamurukouksen jälkeen ja näki hänet keskittyneenä Jumalan palvontaan rukouspaikallaan. Profeetta ﷺ kulki hänen ohitseen taas myöhemmin aamulla ja löysi hänet rukoilemassa edelleen samassa paikassa. Profeetta ﷺ sanoi hänelle: ”Olet vieläkin rukouspaikallasi?” Hän vastasi: ”Kyllä.”
”Enkö opettaisi sinulle joitain sanoja, joissa on vieläkin suurempi palkkio! Sano: ‘Kuinka täydellinen Jumala on, ylistän Häntä Hänen luomakuntansa, tyytyväisyytensä, valtaistuimensa painon sekä Hänen sanojensa määrällä.´”2
Juwairijah kuoli neljäkymmentä vuotta Profeetan ﷺ jälkeen.
Safiijah
Juutalaisen Banu Nadhiir-heimopäällikön tytär Safiijah otettiin vangiksi Khaibarin taistelussa seitsemäntenä hidzran vuonna. Profeetta ﷺ vapautti hänet ja meni hänen kanssaan naimisiin. Avioitumisen jälkeen Profeetta ﷺ löysi hänen poskistaan pahoinpitelyn merkkejä, jotka herättivät hänen uteliaisuutensa.
Safiijah sanoi: “Näin unen, jossa täysi kuu nousi Medinan ylle ja tippui syliini. Kerroin tästä unesta serkulleni, joka löi minua ja sanoi: ‘Haluat mennä naimisiin Medinan kuninkaan kanssa!’ Tämä jälki tuli hänen lyöntinsä seurauksena.”3
Kun Profeetta ﷺ oli kuolinvuoteellaan, Safiijah itki ja sanoi: “Voisinpa ottaa paikkasi Jumalan lähettiläs”, johon tämä vastasi: ”Kautta Jumalan, hän kertoo totuuden.”
Maimuunah
Maimuunah, joka oli myös leski, pyysi profeetta Muhammadia ﷺ puolisokseen seitsemäntenä hidzran vuonna Mekassa. Maimuunah oli Profeetan ﷺ heimosta ja tuohon aikaan hänellä oli ikää jo yli viisikymmentä. Profeetta Muhammad ﷺ avioitui hänen kanssaan elättääkseen tätä köyhää naista heimostaan. Hänen veljenpoikansa Ibn Abbas, josta myöhemmin tuli suurin Koraanin oppinut, oppi paljon Maimuunalta.
- ﷺ Salla allahu alaihi wa sallam, tarkoittaa “Rauha ja Jumalan siunaukset hänelle.” Muslimit lausuvat tämän rukouksen profeetan nimen mainittuaan.
- Muslim on kokoelma Profeetan perimätiedoista. Muslim ibn al-Hajjaj (821-875 jKr.) on kyseisen kokoelman laatija ja perimätietoihin erikoistunut islamin oppinut.
- Muhammad Nasruddin al-Albani (1914-1999) on perimätietoihin erikoistunut islamin oppinut. Hän on vahvistanut yllä olevan perimätiedon autenttisuuden.