Naisten sukuelinten silpomisen historia (FGC)
ja sen eri muodot osa1/2
Yleinen ilmiö, joka valitettavasti on liitetty lähes pelkästään islamilaiseksi ilmiöksi, on naisten sukuelinten silpominen, eli FGC.1 Vaikka monet heistä, jotka näitä tekoja harjoittavat ovat muslimeja, islaminusko on syytön suurimpaan osaan näistä kammottavista teoista nykypäivänä. Islam ei missään tapauksessa tue näitä tekoja ja niitä tulisikin tarkastella kulttuurillisina, ei islamilaisina tekoina. Amnesty International kertoo: “Naisten sukuelinten silpominen (FGC) on vanhempi ilmiö kuin islam ja suurin osa muslimeista ei harjoita tätä toimintaa, vaikka se onkin saavuttanut uskonnollisen ulottuvuuden.” The Female Genital Cutting Education And Networking Project toteaa: “…islamissa sitä ei harjoiteta. FGC on sekakulttuurillinen ja sekauskonnollinen rituaali. Afrikassa ja Lähi-idässä sitä harjoittavat muslimit, koptilaiset, monet alkuperäiskansat, protestantit ja katoliset, vain muutamia mainitaksemme.”2 Falashassa, joka on yksi juutalaisuuden haara, ympärileikataan molemmat sukupuolet.3 Tutkimme ensin erilaisia FGC:n muotoja ja sitä, miksi useat eri kulttuurit käyttävät tällaisia tekniikoita naisjäsenilleen.
Naisten sukuelinten silpomisen eri muodot
Naisten sukuelinten silpomisella viitataan “kaikkiin toimiin, joihin liittyy naisen sukuelinten poistaminen tai muuttaminen.”4 FGC:tä on kolmea eri perustyyppiä:5
Tyyppi I: Tämä on FGC:n lievin muoto, jossa poistetaan tai halkaistaan naisen klitoriksen esinahka (tai “huppu”), jolla saadaan rauhaset esiin. Tämän lisäksi saatetaan myös tehdä osittainen tai täydellinen klitoriksen poistaminen. Tämä tunnetaan nimellä klitoridektomia. YK:n väestörahaston (UNFPA) mukaan tämä toimenpide on verrattavissa miehen ympärileikkaukseen.6 Tätä kutsutaan toisinaan myös “sunnalaiseksi ympärileikkaukseksi” johtuen siitä, että tätä harjoittavat ne muslimit, jotka uskovat sen olevan hyväksyttävää islamissa.
Tyyppi II: Klitoridektomiassa klitoris ja pienet häpyhuulet poistetaan joko osittain tai täysin.
Tyyppi III: Tämä on äärimmäisin FGC:n muoto, jossa klitoris, molemmat häpyhuulet poistetaan ja molemmat vulvan reunat liitetään yhteen langalla neulomalla tai muilla tavoin, kunnes se parantuessaan kasvaa umpeen. Vain pieni lyijykynän kokoinen reikä jätetään, jotta virtsa ja kuukautisveri pääsevät ulos. Tätä kutsutaan Infibulaatioksi tai Faraoniseksi ympärileikkaukseksi, viitaten sen alkulähteelle.
Tyyppi IV: Tähän tyyppiin sisältyy kaikkia muita silpomisen muotoja, kuten pistot, lävistykset tai viillot klitorikseen ja/tai häpyhuuliin, klitoriksen ja/tai häpyhuulten venytys, kauterisaatio polttamalla klitoris ja sitä ympäröivä kudos, välilihan leikkaus, vaginan tai sitä ympäröivän ihokudoksen kaavinta (Angurya-viillot) tai viiltäminen (Gishiri-viillot), sekä syövyttävien aineiden tai yrttien laittaminen vaginaan.
Maantiede
Useita FGC:n muotoja harjoitetaan ympäri maailmaa, mutta yleisimmin sitä tehdään Afrikassa, Saharan autiomaan eteläpuolella alueella, joka levittäytyy itään aina Senegalista Somaliaan saakka. Sitä ilmenee myös Lähi-idässä, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Indonesiassa ja Malesiassa. Tyyppiä III harjoitetaan lähes pelkästään Somaliassa, Sudanissa ja eteläisessä Egyptissä, sekä joissakin osissa Malia ja Nigeriaa.
Huomaamme, että joissakin yhteiskunnissa, kuten Somaliassa, Eritreassa ja Etiopiassa lähes kaikille naisille suoritetaan tyypin III FGC. Syitä on monia – nainen voi olla epäpuhdas, jos klitorista ei poisteta kokonaan ja täten varmistetaan naisen siveys avioliittoon asti. Näissä yhteiskunnissa tapa on ikivanha, eivätkä sen jäsenet uskalla muuttaa tapaa rangaistuksen pelossa. Naiset voisivat menettää oikeutensa mennä naimisiin tai heitä voitaisiin syyttää huorinteosta. Perheet voivat myös menettää kunniansa, mikäli traditiota ei pidetä yllä.
FGC oli tavallista myös Pohjois-Amerikassa, erityisesti Yhdysvalloissa. Tyypit I, II ja III olivat yleisiä keinoja rajoittaa ja hallita naisten seksuaalisuutta 1950-luvulle asti. Klitoridektomioita suoritettiin useista eri syistä. Yksi yleisimmistä syistä oli vähentää masturbaatiota. Englannissa Isaac Baker Brown julkaisi kirjan, jossa hän käsitteli onnistuneita hoitojaan naisten masturbaation vähentämiseksi klitoridektomialla. Hän väitti hoitokeinon parantavan myös hämäriä, hermoperäisiä sairauksia, kuten hysteriaa ja epilepsiaa.7 Monia muitakin ratkaisuja masturbaatioon esitettiin, kuten siveysvyöt, joita käytettiin jo keskiajalla takaamaan vaimon siveellisyys, kun hänen miehensä oli poissa. Poikien masturbaation ehkäisemiseksi käytettiin piikkireinkaita ja rajumpiakin menetelmiä, kuten kauterisaatiota ja jopa kastraatiota.
Eräässä tunnetuimmista lastentauteja käsittelevässä kirjassa “Diseases Of Infancy And Childhood”, joka julkaistiin 11 kertaa vuosina 1897 – 1940, kirjailija L. E. Holt suosi klitoriksen kauterisaatiota ja vulvan polttamista masturbaatiota ehkäisevänä hoitomuotona. Masturbaation koettiin aiheuttavan monia sairauksia, kuten neuroottisuutta, tottelemattomuutta ja epäkunnioitusta vanhempia kohtaan.
Yhdysvalloissa perustettiin “Orificial Surgery Society” -järjestö, joka julkaisi lukuisia julkaisuja koskien klitoridektomian useista hyödyistä hoitona jopa niinkin pieniin asioihin kuin päänsärkyyn.
Klitoridektomian uskottiin myös tuovan hygieenisiä etuja. C.F. McDonald totesi vuonna 1958 julkaistussa “Circumcision of the Female” -tutkielmassaan:8 “Jos mies kaipaa ympärileikkausta puhtauden ja hygienian vuoksi, miksi ei naisetkin? Olen hoitanut noin 40 potilasta, joilla on ollut tällaisia ongelmia.” Kirjoittaja toteaa, että se auttaa myös “ärsytykseen, kutinaan, sekä masturbaation tiheyteen ja tarpeeseen”, ja että smegma, eli esinahkatali aiheuttaa “yhdyntäkipuja ja haluttomuutta.”
Klitorista on alettu vasta lähiaikoina pitää normaalina, puhtaana asiana. Jopa Sigmund Freud, yksi modernin psykologian isistä, sanoi kirjassaan “Sexuality and the Psychology of Love”, että “klitoraalisen seksuaalisen eliminointi on edellytyksenä naiseuden kehittymiselle”
Tämän päivän länsimaailmassa monet aikuiset naiset päätyvät klitoridektomiaan, kuin myös monet lääkärit9 ja muut tahot10 suosivat klitoridektomiaa väittäen sen lisäävän seksuaalista mielihyvää. Heidän mukaansa ylisuuri klitoriksen esinahka voi olla esteenä klitoriksen stimulaatiolle. Jotkin nettisivut, kuten Circlist, BMEzine ja Geocities sisältävät lausuntoja ihmisiltä, jotka ovat ottaneet klitoridektomian ja sairaskertomuksia, jotka suosivat toimenpidettä. Niistä selviää, että suurin osa naisista kokevat seksuaalisen mielihyvän lisääntyneen (87,5% vuonna 1959 tehdyn Rathmannin tutkimuksen mukaan11 ja 75% Knowlesin tutkimuksen mukaan).
- Tämän käytännön jotkut vastustajat käyttävät termiä Naisten Sukupuolielinten Silpominen (FGM), mutta termiä FGC käytetään nykyään useammin sosiaalisten herkkyyden järkyttymisen välttämiseksi.
- Naisten Naisten Sukupuolielinten Leikkely (FGC): Esittely, kirjoittanut Marianne Sarkis. (http://www.fgmnetwork.org/intro/fgmintro.html).
- Andree, “Zur Volkskunde der Juden,” p. 84.
- Naisten Sukupuolielinten Leikkely (FGC): Esittely, kirjoittanut Marianne Sarkis (http://www.fgmnetwork.org/intro/index.html).
- Naisten Sukupuolielinten Leikkely (FGC): Esittely, kirjoittanut Marianne Sarkis (http://www.fgmnetwork.org/intro/index.html).
- Naisten Sukupuolielinten Silpominen: WHO:n Teknisen Työryhmän Raportti, Genova 17-19 Heinäkuuta 1995.” Maailman Terveysjärjestö: Genova. 1996.
- “The Ritual of Circumcision”, kirjoittanut Karen Ericksen Paige. Ihmisen Luonto, pp 40-48, Toukokuu 1978.
- McDonald, C.F., M.D (Syyskuu, 1958). “Circumcision of the Female.
- Ezzell, Carol (Lokakuu 31, 2000). “Anatomy and Sexual Dysfunction”.
- Klitoriksen Ympärileikkaus. Tantra * Kama Sutra * Tantraseksi & Tantrinen filosofia
- Rathmann, W.G., M.D. (Syyskuu, 1959). “Female Circumcision: Indications and a New Technique.”
Ympärileikkaukset muslimien
keskuudessa osa2/2
Eriävät mielipiteet
Vaikka miesten ympärileikkausta suositellaankin islamissa, naisten osalta toimenpide jakaa mielipiteitä voimakkaasti. Jotkut pitävät toimenpidettä suositeltavana, toiset suhtautuvat siihen varauksella. Viime aikoina joidenkin mielestä toimenpide on ollut täysin hyväksymätön. Kaikki mielipiteet perustuvat lukuisiin Profeetallisiin kertomuksiin (haditheihin), jotka koskevat aihetta.
Islamin oppineet, jotka pitävät ympärileikkausta suositeltavana, ovat sen kannalla vedoten perimätideon, jossa Profeetta ﷺ sanoi: “Ympärileikkaus on miehelle Sunna2 (esimerkillinen teko) ja naiselle kunniakas teko.” (Musnad Ahmad)3
Tämän kerronnan perusteella Islamin oppineet ymmärtävät, että Profeetan ﷺ kehoitus ympärileikkaamaan sekä miehet että naiset on suositeltava teko, joka perustuu tunnettuun juridiikkaan Islamissa.
Ne, jotka suhtautuvat siihen varauksella, perustavat mielipiteensä Umm Atiyyahin kertomukseen, jossa Profeetta ﷺ sai tietää tyttölapsen ympärileikkauksesta. Hän antoi ohjeita toimenpidettä suorittavalle naiselle: “Siisti, mutta älä leikkaa, sillä se on parempi tytön kasvoille ja eduksi hänen miehelleen.” (Mu`jam al-Tabarânî al-Awsat)
Tästä perimätiedosta johtuen jotkut ovat epävarmoja, mutta yllä oleva perimätieto on myös heikko eli kelvoton.
Kun katsotaan perimätiedon oppineiden lausuntoja, suurin osa heistä tunnetuimpia, kuten Ibn Hajar, al-Bukhari, Abu Dawud, al-Baihaqi, ibn-ul-Mundthir ja ash-Shawkani, ne kertovat, että perimätiedot ovat heikkoja,4 eikä niihin voi luottaa. Ibn ul-Mundthir sanoi: “Ei ole tietoa ympärileikkauksesta, johon voisi luottaa, tai tiettyä suuntaa, jota seurata.”5
Islamin oppineet tietävät, että jos perimätieto on heikko tai epäluotettava, sitä ei voida käyttää todisteena päätöksenteossa islamissa, sillä kaikki päätökset uskonnossa pitää voida todentaa aidoin ja yksiselitteisin todistein.
“Sunna” -ympärileikkaus
On selvää, että tyypin I FGC:llä, jota kutsutaan myös “Sunna” -ympärileikkaukseksi, on jonkin verran juurta islaminuskossa, vaikkakin vain vähän. On tärkeää ottaa huomioon, että tämä on ainoa tyyppi, jota jotkut oppineet pitävät hyväksyttävänä. Tämä koskee klitoriksen esinahan leikkaamista siten, että rauhaset tulevat näkyviin. Toimenpide on harmiton eikä tuota haittaa naisille ja on siten samankaltainen miesten ympärileikkauksen kanssa, kuten aikaisemmin todettiin. Jotkut ovat jopa väittäneet toimenpiteellä olevan etunsa, kuten lisääntynyt seksuaalinen mielihyvä, vähentyneet epämiellyttävät tuoksut, jotka johtuvat esinahan alla olevasta smegmasta, sekä vähentynyt riski sairastua virtsatie- tai synnytystientulehduksiin.6
Muissa FGC:n muodoissa ei ole yhtäläisyyksiä tai juurta Islamissa. Ne ovat jyrkästi kiellettyjä, sillä hadith rajoittaa ympärileikkausta ja kieltää menemästä äärimmäisyyksiin. Islamilainen laki myös suojelee naisen oikeutta seksuaaliseen nautintoon, sillä naisella on oikeus hakea avioeroa sillä perusteella, että hänen miehensä ei tuota hänelle seksuaalista tyydytystä. Muslimit, jotka harjoittavat tällaista naisten sukuelinten silpomista tulevat päästämään kammottavista tavoistaan irti, kun he oppivat ymmärtämään islamia paremmin. Selkeä esimerkki tästä on se, että useista Kenialaisista ryhmistä ne, jotka eivät harjoita FGC:tä ovat muslimeja, vaikka maassa tunnetusti harjoitetaan sitä laajasti.
On silti korostettava, että ei ole olemassa yhtäkään luotettavaa tekstiä, joka suoraan kannustaisi ympärileikkaukseen ja siksi käännymmekin niiden tekstien puoleen, jotka kieltävät vahingontuottamisen, sekä niiden, jotka kannustavat terveyteen ja hyväntekemiseen. Yksi Islamilaisen juridiikan perusperiaatteista on se, että se, mitä ei ole erityisesti kielletty on sallittua, mutta silti muut epäsuorat tekstit pätevät. Tästä johtuen uskonto on hyvin suvaitsevainen, mutta tuo esiin myös uusia ongelmia ajan kuluessa. Jos naisten ympärileikkaus on heille lääketieteellisesti katsottuna hyvästä, islam kannustaisi siihen, kuten kaikkeen muuhunkin elämälle edulliseen ja suositeltavaan toimintaan. Mutta jos ympärileikkaus todetaan haitalliseksi, islam tulee kieltämään sen, kuten Tri. Abd al-Rahmân b. Hasan al-Nafisah, “Contemporary Jurisprudence Research Journalin” päätoimittaja Riadista, Saudi-Arabiasta, totesi artikkelissaan koskien naisten ympärileikkausta ja islamia: “Islamilaisessa laissa ihmisen – hänen henkensä sekä ruumiillisen kuntonsa – suojelu on laillinen pakko. Jos jokin asia vaarantaa tämän laillisen pakon aiheuttamalla haittaa ihmiselle, se on laitonta.”
- ﷺ “Rauha ja Jumalan siunaukset hänelle”, muslimit lausuvat tämän rukouksen profeetan nimen mainittuaan.
- Sunna pitää perimätietojen oppineiden mukaan sisällään kaiken, mikä liittyy Sanansaattajaan: Hänen puheensa, tekonsa, persoonallisuutensa, fyysisen olemuksensa ja taustansa. Sillä ei ole väliä, viittaako tieto aikaan ennen hänen profeettiutensa alkua, vai sen jälkeen.
- Perimätieto on heikko. Perimätietoon erikoistunut Sheikh Muhammad Nasruddin al-Albani (1914-1999) on kirjassaan “Silsilatu al-ahadithu da3ifa” luokitellut yllä olevan perimätiedon heikoksi (kelvoton).
- Heikolla perimätiedolla tarkoitetaan tietoa, jota ei ole pystytty todistamaan olevan itse profeetta Muhammadin ﷺ sanomaa.
- Talkhees al-Habeer, Ibn Hajar al-Asqalani. Hadith nr. 2140
- Female Circumcision: A Medical Perspective, kirjoittanut Sitt al-Banaat Khaalid. 2003.