Select Page

Contact

info@viestisinulle.com

 

Profeetta Muhammadin ﷺ

ihmeet OSA1/3

Hänelle annettua suurinta ihmettä, eli Koraania, lukuun ottamatta, Profeetta Muhammad ﷺ suoritti useita fyysisiä ihmetekoja, joita olivat todistamassa hänen sadat, jopa tuhannet seuraajansa. Raportoinnit ihmeistä ovat kantautuneet meille asti luotettavalla ja vahvalla tavalla, eikä sille löydy vertaa maailman historiasta. Aivan kuin ihmeet olisivat tapahtuneet silmiemme edessä. Tämä pikkutarkka metodi on se, joka vakuuttaa meidät uskomaan, että profeetta Muhammad ﷺ todella suoritti nämä ihmeet jumalaisella avustuksella ja näin voimme uskoa hänen sanojaan “Minä olen Jumalan Sanansaattaja”.

Profeetta Muhammadin ﷺ suurilla ihmeillä oli tuhansia uskovaisia ja skeptisiä todistajia, jotka seurasivat tapahtumia, lisäksi Koraanista löytyy jakeet siitä, mitkä Koraanin jakeet paljastettiin näiden yliluonnollisten tapahtumien aikana. Koraani on tehnyt joistakin ihmeistä ikuisia painaen osan näistä ihmeistä suoraan uskovaisten mieliin. Muinaiset panettelijat olisivat olleet vain hiljaa, kun näitä jakeita toistettiin ääneen. Jos näitä ihmeitä ei olisi tapahtunut, he olisivat nähneet tilaisuutensa tulleen skandalisoida ja romuttaa profeetta Muhammadin ﷺ. Mutta päinvastainen tapahtui, uskovista tuli entistä varmempia Koraanin ja profeetta Muhammadin ﷺ totuudesta. Se tosiasia, että uskovaisten usko kasvoi vahvemmaksi ja epäilijät pysyivät hiljaa, eivätkä myöhemminkään kieltäneet tapahtunutta, on molemminpuolinen tunnustus siitä, että ihmeet tapahtuivat aivan kuten Koraanissa kuvaillaan.

Tässä osiossa keskustelemme profeetta Muhammadin, tekemistä fyysisistä ihmeistä.

Ihmeet tulevat jumalaiselta voimalta

Ihme on tekijä, joka vahvistaa väitettä Jumalan profeettiudesta entisestään. Ihmeet eivät saa olla uskon lähtökohta, sillä yliluonnollisia asioita voi myös tapahtua taikuuden tai paholaisen kautta. Profeettiuden totuus on selkeä ja yksiselitteinen tuodussa viestissä, sillä Jumala on istuttanut meihin rajallisen kyvyn tunnustaa ja nähdä totuus sellaisena kuin se on, erityisesti monoteismin suhteen. Mutta vahvistaakseen profeettiutta, Jumala suoritti ihmeitä hänen profeettojensa – Mooseksen, Jeesuksen علیهم السلام  ja Muhammadin ﷺ – kautta. Tästä syystä Jumala ei suorittanut ihmeitä mekkalaisten pyynnöstä, vaan viisas Jumala antoi ihmeet Muhammadille ﷺ Hänen valitsemaansa aikaan: “Ja he sanovat: ´Emme todellakaan usko sinuun, ellet saa lähdettä suihkuamaan maasta; tai ellet voi aikaansaada itsellesi puutarhaa palmupuineen ja viiniköynnöksineen ja anna jokien virrata sen halki; tai ellet saa taivasta hajoamaan päällemme, kuten uskot; tai ellet voi tuoda Jumalaa ja enkeleitä eteemme todistajiksi, tai ellet hanki itsellesi kultaista taloa; tai ellet astu taivaaseen. Mutta emme usko taivaaseenastumiseesi, ellet ylhäältä lähetä meille Kirjaa, jota saatamme lukea.´ Vastaa heille: »´Kunnia olkoon Herralle, olen vain ihmisolento, pelkkä lähettiläs.´ ” (Koraani 17:90-93)

Vastaus kuului: “Mikään ei estä Meitä lähettämästä merkkejä, mutta on totta, että muinoin eläneet kielsivät ne. Ja Me annoimme Tamuudille naaraskameelin näkyväksi merkiksi, mutta he rääkkäsivät sitä. Siksi Me lähetämme merkkejä vain varoitukseksi.” (Koraani 17:59)

Kun ihmeitä näennäisesti vaadittiin, Jumala viisaudessaan tiesi, etteivät he uskoisi, joten Hän kieltäytyi näyttämästä ihmeitä heille: “He ovat vannoneet Jumalan nimeen pyhimmät valansa, että jos tunnusmerkki olisi tullut heille, olisivat he totisesti uskoneet siihen. Sano: ´Tunnusmerkit kuuluvat ainoastaan Jumalalle, mutta ettekö te (muslimit) tiedä, että he eivät usko, vaikka saavat niitä?´ Ja Me käännämme pois heidän sydämensä ja katseensa, samoin kuin he tekivät silloin, kun he eivät uskoneet ensimmäisellä kerralla; ja Me jätämme heidät sokeina harhailemaan uppiniskaisuudessaan.” (Koraani 6:109-110)

Olemme koonneet seuraavaan osan suurimpia fyysisiä Profeetta Muhammadin suorittamia ihmeitä.

  1. “Rauha ja Jumalan siunaukset hänelle”, muslimit lausuvat tämän rukouksen profeetan nimen mainittuaan.
  2. Nämä Profeetan ihmeet ovat mainittu kahdessa eri teoksessa, Muqaddima Sharh Sahiih Muslim on imam Nawawin laatima ja al-Madhkal on al-Baihaqin laatima.
  3. “Rauha olkoon heidän kanssaan”, tämän rukouksen muslimit lausuvat kun mainitaan profeetan tai enkelin nimi.

Profeetta Muhammadin ﷺ

ihmeet osa2/3

Kuun halkaisu

Mekkalaiset olivat vaatineet profeetta Muhammadilta ﷺ ihmettä vakuuttaakseen heidät hänen totuudenperäisyydestään. Jumala antoi ihmeen tapahtua ja Hän halkaisi kuun kahteen erilliseen osaan ja yhdisti ne uudestaan. Koraanissa kerrotaan tapahtumasta: “Hetki lähestyy ja kuu jakaantuu.” (Koraani 54:1)

Profeetta Muhammad ﷺ luki näitä Koraanin jakeita suurissa kokoontumisissa viikottaisissa perjantairukouksissa sekä joka toinen vuosi Iid-rukouksissa. (Muslim)2

Jos tätä ei olisi koskaan tapahtunut, muslimit olisivat alkaneet epäillä uskoaan ja moni olisi jättänyt sen! Mekkalaiset olisivat sanoneet: “Hei, profeettasi on valehtelija, kuu ei haljennut emmekä nähneet sen halkeavan!” Sen sijaan uskovaisten usko voimistui ja mekkalaiset keksivät vain yhden vastauksen: “Valtavaa lumousta!”

“Hetki lähestyy ja kuu jakaantuu. Mutta jos he näkevät tunnusmerkin, he kääntyvät syrjään ja sanovat: ´Valtavaa lumousta!´ ja pitävät sitä valheena ja noudattavat halujaan, mutta kaikella on määrätty aikansa.” (Koraani 54:1-3)

Kuun halkaisu on vahvistettu silminnäkijöiden todistusten perusteella ja tieto kierrätetty eteenpäin luotettavien kirjanoppineiden katkeamattoman ketjun välityksellä, joten väittämä ei mitenkään voisi olla väärä (hadith mutawatir Buhkhari & Muslim).3

Skeptikko voisi kysyä, että onko olemassa itsenäistä historiallista näyttöä siitä, että kuu olisi joskus haljennut? Ihmiset ympäri maailmaa olisivat nähneet tämän erikoisen ihmeen ja kirjanneet sen.

Vastaus kysymykseen on kaksipuolinen.

Ensinnäkin, ympäri maailmaa sitä ei olisi voitu nähdä, sillä suuressa osassa maailmaa olisi silloin ollut päivä, myöhäinen yö tai aikainen aamu.

Ei myöskään ole todennäköistä, että suuret väkimäärät lähiseuduilla olisivat tarkkailleet kuuta täsmälleen samaan aikaan. Heillä ei ollut siihen syytä. Vaikka niin olisikin tapahtunut, se ei tarkoita välttämättä sitä, että ihmiset olisivat uskoneet siihen ja kirjanneet sen ylös. Useat sivilisaatiot tuohon aikaan eivät kirjanneet omaa historiaansa.

Toisekseen, on olemassa melko hämmästyttävä historiallinen vahvistus tapahtumasta sen ajan Intian kuninkaalta.

Kerala on Intian osa. Se ulottuu 580 kilometriä Malabarin rannikkoa pitkin Intian niemimaan lounaisosassa.4 Malabarin Kuningas Chakrawati Farmas oli Chera-kuningas, Kodungalluren Cheraman Perumal. Hänen tiedetään nähneen kuun jakautumisen. Tapahtuma on dokumentoitu kirjoitukseen, jota säilytetään Intian kuninkaallisessa kirjastossa, Lontoossa, referenssinumero: Arabic, 2807, 152-173. Ryhmä muslimikauppiaita oli ohikulkumatkalla Malabarissa matkallansa Kiinaan ja puhui kuninkaalle siitä, miten Jumala oli auttanut arabialaista profeettaa halkaisemaan kuun. Järkyttynyt kuningas sanoi nähneensä tapahtuneen omin silmin, jätti poikansa valtaan ja lähti arabiaan tapaamaan itse Profeettaa ﷺ. Malabarin kuningas tapasi Profeetan ﷺ, suoritti kaksi uskontunnustusta, oppi uskon perusteet, mutta kuoli matkallaan takaisin kotiin ja hänet haudattiin Jemeniin, Zafarin satamakaupunkiin.5

On sanottu, että muslimi, Malik ibn Dinar, matkasi Cherojen kaupunkiin Kodungallureen ja rakensi alueelle vuonna 629 Intian ensimmäisen, vanhimman moskeijan, joka on siellä edelleen.

Intialaisen kuninkaan näköhavainto ja tapaaminen Profeetta Muhammadin ﷺ kanssa on kirjattu myös muslimilähteiden taholta. Tunnettu muslimihistoroitsija Ibn Kathir kertoo, että kuun halkaisu nähtiin useassa osassa Intiaa.6 Myös perimätiedot kertovat Intian kuninkaan tulosta ja tapaamisesta Profeetan ﷺ kanssa. Abu Sa’id al-Khudri, Profeetta Muhammadin ﷺ kumppani, kertoi: “Intian kuningas toi Profeetalle purkin inkivääriä. Kumppanit söivät sen pala palalta. Minäkin maistoin.” (Hakim)7

Kuningasta pidettiin siis “kumppanina” – termiä käytettiin henkilöistä, jotka olivat tavanneet Profeetan ﷺ ja kuolivat muslimeina – ja hänen nimensä mainitaan koosteissa, joissa on lista Profeetan ﷺ kumppaneista.8

Yömatka ja ylösnouseminen

Muutama kuukausi ennen muuttoa Mekasta Medinaan, Jumala vei profeetta Muhammadin ﷺ yhdessä yössä Mekan suuresta moskeijasta al-Aqsan moskeijaan Jerusalemissa. 1230 kilometrin matkalla olisi kulunut kuukausi karavaanissa. Jerusalemista hän nousi taivaisiin, ylittäen fyysisen universumin rajat päästäkseen jumalaiseen seuraan tapaamaan Jumalaa ja todistamaan Suuria Merkkejä (al-Ajat ul-Kubra). Hänen totuutensa tuli selväksi kahdella tavalla. Ensinnäkin Profeetta ﷺ kuvaili karavaanit, joita hän oli ohittanut matkallaan takaisin kotiin, kertoi missä ne olivat ja milloin ne saapuisivat Mekkaan. Jokainen saapui ennustettuun aikaan ja yksityiskohdat täsmäsivät. Toisekseen, hänen ei koskaan tiedetty käyneen Jerusalemissa, mutta hän pystyi kuvailemaan al-Aqsan moskeijan yksityiskohtaisesti.

Hänen mystinen matkansa mainitaan Koraanissa: “Kunnia olkoon Hänelle, joka yön aikana kuljetti palvelijansa pyhitetystä moskeijasta toiseen, kaukaiseen – jonka ympäristön olemme siunanneet – jotta hän saisi nähdä joitakin tunnusmerkeistämme. Totisesti, Hän on kaikkikuuleva, kaikkinäkevä.” (Koraani 17:1)

“Miksi siis haluatte kiistellä hänen kanssaan siitä, mitä hän on nähnyt? Totisesti hän on nähnyt Hänet toisessakin ilmestyksessä, lähellä etäisintä lootuspuuta, jonka vieressä on ikiasumusten puutarha, kun lootuspuun verhosi se, mikä kykenee verhoamaan; katse ei harhaillut eikä pettänyt; totisesti hän näki suurimman Herransa tunnusmerkeistä.” (Koraani 53:12-18)

Tapahtuma on myös vahvistettu silminnäkijähavaintojen perusteella ja tieto siitä on välittynyt luotettavien kirjanoppineiden katkeamattoman ketjun välityksellä (mutawatir).9

  1.  ﷺ “Rauha ja Jumalan siunaukset hänelle”,muslimit lausuvat tämän rukouksen profeetan nimen mainittuaan.
  2. Muslim on kokoelma Profeetan perimätiedoista. Muslim ibn al-Hajjaj (821-875 jKr.) on kyseisen  kokoelman laatija ja perimätietoihin erikoistunut islamin oppinut.
  3. Nathim al-Muthanathira min al-Hadith al-Mutawatir. Sekä Al-Bukhari että Muslim ovat kokoelmia Profeetan perimätiedoista. Muhammad al-Bukhari (810-870 jKr.) on al-Bukhari kokoelman laatija ja perimätietoihin erikoistunut islamin oppinut. Muslim ibn al-Hajjaj (821-875 jKr.) on Muslim kokoelman laatija ja perimätietoihin erikoistunut islamin oppinut.
  4. Kerala “Encyclopaedia Britannica from Encyclopaedia Britannica premium service.
  5. Zafar “Encyclopaedia Britannica from Encyclopaedia Britannica premium service”.
  6. Al- Bidaja wa al-Nihaja on islamin oppineen Ibn Kathirin (1300-1373 jKr.) teos islamin historiasta.
  7. Tämän perimätiedon on koonnut islamin oppinut Al-Hakim. Muhammad al-Hakim al-Nishapuri (933-1014 jKr.)
  8. Yllä mainittu tieto löytyy seuraavista lähteistä, “Al-Isaba” Ibn Hajar vol.3, “Lisan ul-Mizan” imam al-Dhahabi vol.3
  9. Mutawatir on perimätiedon tieteen termi. Mutawatir on korkeimman asteen saavuttanut perimätieto. Näin luokitellaan kun monet lähteet toistavat saman sisällön.

Profeetta Muhammadin ﷺ

ihmeet osa3/3

On olemassa useita muita ihmeitä, joita Profeetta ﷺ suoritti ja joihin on viitattu Sunnassa tai useissa eri sanonnoissa, teoissa ja kuvauksissa Profeetasta.

Puunrunko

Medinassa profeetta Muhammad ﷺ antoi saarnoja nojaten puun kantoon. Kun palvojien määrä kasvoi, joku ehdotti puhujanpöntön rakentamista, josta hän voisi saarnata. Kun sellainen rakennettiin, hän hylkäsi puun kannon. Abdullah ibn Umar, yksi hänen kumppaneistaan, antoi silminnäkijälausunnon siitä, mitä tapahtui. Kannon kuultiin itkevän ja armon Profeetta ﷺ käveli sitä kohti ja lohdutti sitä kädellään. (Bukhari)2

Tapahtuma on myös vahvistettu silminnäkijähavaintojen perusteella ja tieto siitä on välittynyt luotettavien kirjanoppineiden katkeamattoman ketjun välityksellä (Mutawatir).

Veden virtaus

Useammin kuin kerran ihmiset olivat suuressa veden tarpeessa ja profeetta Muhammadin ﷺ siunaus pelasti heidät. Kuudentena vuonna Mekasta Medinaan muuton jälkeen profeetta Muhammad ﷺ lähti pyhiinvaellusmatkalle Mekkaan. Pitkän aavikon läpi kulkeneen matkan aikana ihmisiltä loppui juomavesi. Ainoastaan Profeetalla ﷺ oli vettä, jota hän käytti peseytymiseen rukousta varten. Hän laittoi kätensä vesiastiaan ja vesi alkoi virrata hänen sormiensa välistä. Jabir ibn Abdullah, joka oli todistamassa ihmettä, sanoi 1500 miehen “juoneen siitä ja puhdistautuneen sillä.” (Buhkari)

Tieto ihmeestä on välittynyt luotettavien kirjanoppineiden katkeamattomalla ketjulla (Mutawatir).3

Veden luominen ihmissormista on verrattavissa Mooseksen ihmeeseen, jossa hän puristi vettä kivestä.

Ruoan siunaus

Useammin kuin kerran Profeetta ﷺ siunasi ruoan joko rukoilemalla tai koskettamalla sitä, jotta kaikki saisivat osansa. Tätä tapahtui silloin, kun ruoka ja vesi olivat muslimeilla vähissä. (Bukhari) Nämä ihmeet tapahtuivat useiden ihmisten läsnäollessa, eikä niitä täten voida kieltää.

Sairaiden parantaminen

Abdullah ibn Atiik mursi jalkansa ja profeetta Muhammad ﷺ paransi sen pyyhkäisemällä sen yli kädellään. Abdullah kertoi, että jalka oli kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Tapahtuman todistanut taho oli toinen kumppani, Bara’ ibn Azib (Bukhari)

Khaibarinsolan tutkimusretken aikana profeeta Muhammad ﷺ paransi Ali ibn Abi Talibin kivuliaat silmät koko armeijan edessä. Alista tuli useita vuosia myöhemmin muslimeiden neljäs kalifi. [Bukhari & Muslim]4

Paholaisten manaus

Profeetta Muhammad ﷺ manasi paholaisen ulos pojasta, jonka hänen äitinsä oli tuonut parannettavaksi. Hän sanoi: “Tule ulos! Minä olen Muhammad, Jumalan Sanansaattaja!” Nainen sanoi: “Hänen nimeensä, joka sinut lähetti totuutta tuomaan, emme ole havainneet pojassa mitään vikaa siitä lähtien.” (Musnad Ahmad)5

Rukouksiin vastataan

(1) Profeetta Muhammadin ﷺ läheisen kumppanin, Abu Hurairan, äiti kielsi islamin ja sen profeetan. Eräänä päivänä Abu Huraira tuli itkien profeetan ﷺ luo ja pyysi tätä rukoilemaan äitinsä puolesta pelastaakseen hänet. Profeetta Muhammad ﷺ rukoili ja kun Abu Huraira palasi kotiin, hän löysi äitinsä valmiina hyväksymään islamin. Hän teki uskontunnustuksen poikansa edessä ja kääntyi Islamiin. (Muslim)

(2) Profeetta ﷺ pyysi Jarir ibn Abdullahia hankkiutumaan eroon maasta, jolla palvottiin epäjumalia, mutta hän sanoi, ettei osannut ratsastaa! Profeetta ﷺ rukoili hänen puolestaan: “Oi, Luoja, tee tästä miehestä vahva ratsumies, anna hänen johdattaa ja olla johdatettuna.” Jarir todisti, ettei koskaan pudonnut hevosen selästä Profeetan ﷺ rukouksen jälkeen. (Muslim)

(3) Profeetta Muhammadin ﷺ aikana ihmiset kärsivät nälänhätää. Eräs mies nousi ylös profeetta Muhammadin ﷺ perjantaisaarnan aikana ja sanoi: “Oi, Jumalan Viestintuoja, vaurautemme on tuhottu ja lapsemme näkevät nälkää. Rukoile Jumalaa meidän puolestamme.” Profeetta Muhammad ﷺ nosti kätensä ja rukoili.

Yleisössä olleet ihmiset todistivat, että kun hän laski kätensä, pilvet alkoivat kerääntyä suuriksi vuoriksi! Ennen kuin hän astui pois puhujanpöntöstään, sadepisarat putoilivat hänen parraltaan. Silloin satoi koko viikon seuraavaan perjantaihin asti.

Sama mies nousi seisomaan jälleen ja valitti: “Oi, Jumalan Viestintuoja, rakennuksemme ovat tuhoutuneet ja omaisuutemme on tulvan alla, rukoile Jumalaa puolestamme!”

Muhammad ﷺ nosti kätensä ja rukoili: “Oi, Luoja, anna sateen tulla ympärillemme, muttei päällemme.”

Läsnäolijat todistivat pilvien poistuvan hänen osoittamaan suuntaan ja Medinan kaupunki oli sadepilvien ympäröimä, mutta yhtäkään pilveä ei ollut Medinan yllä! (Bukhari & Muslim)

(4) Tässä on kaunis tarina Jabirista. Hän todisti, että kerran hänen ratsastamansa kameli oli väsynyt, sillä sitä käytettiin veden kantoon. Kameli pystyi tuskin kävelemään. Profeetta Muhammad ﷺ kysyi: “Mikä kameliasi vaivaa?” Kun profeetta ﷺ huomasi miten väsynyt kameli-parka oli, hän rukoili eläinrukan puolesta ja siitä hetkestä lähtien, Jabirin kertoman mukaan, hänen kamelinsa oli aina edellä muita! Profeetta Muhammad ﷺ kysyi Jabirilta: “Miten löydät kamelisi?” Jabir vastasi: “Se voi hyvin, siunauksesi on saavuttanut sen!” Muhammad ﷺ osti Jabirin kamelin yhdellä kultarahalla siltä istumalta ja pyysi Jabiria ratsastamaan sen takaisin kaupunkiin! Medinaan päästyään Jabir kertoi vieneensä kamelin profeetalle ﷺ seuraavana aamuna. Muhammad ﷺ antoi hänelle kultaa ja kehoitti häntä pitämään kamelinsa! (Bukhari & Muslim)6

Ei ihme, että hänen ihmeitään todistaneet ihmiset olivat vahvoja uskossaan ja luottivat Muhammadin ﷺ todenperäisyyteen.

  1. ﷺ “Rauha ja Jumalan siunaukset hänelle”, muslimit lausuvat tämän rukouksen profeetan nimen mainittuaan.
  2. Bukhari on kokoelma Profeetan perimätiedoista. Muhammad al-Bukhari (810-870 jKr.) on kyseisen kokoelman laatija ja perimätietoihin erikoistunut islamin oppinut.
  3. Mutawatir on perimätiedon tieteen termi. Mutawatir on korkeimman asteen saavuttanut perimätieto. Näin luokitellaan kun monet lähteet toistavat saman sisällön.
  4. Muslim on kokoelma Profeetan perimätiedoista. Muslim ibn al-Hajjaj (821-875 jKr.) on kyseisen  kokoelman laatija ja perimätietoihin erikoistunut islamin oppinut.
  5. Musnad kokoelma Profeetan perimätiedoista. Ahmad bin Hanbali (780-855 jKr.) on kyseisen kokoelman laatija ja on itse yksi arvostetuimmista islamin oppineista.
  6. Bukhari on kokoelma Profeetan perimätiedoista. Muhammad al-Bukhari (810-870 jKr.) on kyseisen kokoelman laatija ja perimätietoihin erikoistunut islamin oppinut.

Copyright © 2019 Viesti Sinulle | Powered by NPW