Emryologia eli sikiöntutkimus
a. Ihminen on luotu riippuvasta hyytymästä (alaq)
Joitain vuosia sitten ryhmä arabeita kokosi Koraanista kaiken sikiötä koskevan tiedon ja seurasi sen ohjetta: …kysykää siis niiltä, jotka ovat saaneet muistutuksen, jos ette itse tiedä [16:43 ja 27:7]
Kaikki Koraanista kerätty informaatio käännettiin englannin kielelle ja esiteltiin Toronton yliopiston embryologian professorille tohtori Keith Moorelle, joka on yksi alansa johtavista nimistä. Häneltä pyydettiin mielipidettään Koraanin jakeista, jotka käsittelevät sikiötä. Tutkittuaan saamaansa käännöstä tarkkaan, Moore sanoi suurimman osan jakeista käyvän yksi yhteen modernin embryologian kanssa. Hän lisäsi, että muutaman jakeen tieteellistä tarkkuutta hän ei voi kommentoida, sillä niiden esittämien väitteiden paikkanspitävyyden varmentamiseen hänellä ei ollut riittävää tietoa.
Yksi jakeista, joiden välittämää tietoa hän ei osannut verrata omaansa oli: Lue julki Herrasi nimeen, joka on luonut, luonut ihmisen “alaqasta.” [96:1-2]
Sana alaqa tarkoittaa verihyytymän lisäksi iilimadon tavoin roikkuvaa ainetta, eikä tohtori Moore suorilta käsin voinut sanoa, muistuttaako sikiö ensimmäisillä kehitysasteillaan iilimatoa. Tarkistaakseen asian hän tutki sikiön ensiastetta tehokkaalla mikroskoopilla laboratoriossaan, ja vertasi tutkimustuloksiaan iilimatoon. Hän oli hämmästynyt niiden välisestä yhdennäköisyydestä.
Samalla tavoin hän hankki lisää itselleen tuntematonta tietoa sikiöstä, Koraanin jakeita katsomalla. Tohtori Moore vastasi noin kahdeksaankymmeneen kysymykseen koskien embryologista tietoa Koraanissa ja haditheissa (perimätiedosta). Niiden faktojen paikkansapitävyyden tunnustaen hän sanoi: “Jos nämä kysymykset olisi kysytty minulta kolmekymmentä vuotta sitten, en olisi tietojen puutteessa voinut vastata niistä puoliinkaan.”
Tohtori Keith Moore oli aiemmin kirjoittanut kirjan The Developing Human. Hankittuaan Koraanista uutta tietoa kirjoitti hän vuonna 1982 kolmannen painoksen samasta kirjasta. Kirja palkittiin parhaana yksittäisen kirjoittajan kirjoittamana lääketieteellisenä kirjana, ja on käännetty lukuisille kielille ympäri maailman, missä sitä käytetään embryologian oppikirjana.
Vuonna 1981 Saudi-Arabiassa Dammamin seitsemännen lääketieteellisen konferenssin aikaan tohtori Moore sanoi: “On ollut minulle suuri ilo ja kunnia auttaa selventämään Koraanin väittämiä ihmisen kehityksestä. Minulle on selkeää, että näiden jakeiden on oltava tullut Muhammadille Jumalalta – tai Allahilta – koska lähes kaikki tästä tiedosta on sellaista, mitä ei saatu selville kuin vuosisatoja myöhemmin.”
Tohtori Joe Leigh Simpson, Obstretiikan ja gynekologian tiedekunnan puheenjohtaja yhdysvaltalaisessa Baylor College of Medicine -korkeakoulussa julistaa: “…näiden profeetta Muhammadin sanomisista kertovien hadithien (perimätiedon) tietoa ei mitenkään olisi sen aikaisilla (600-luvun) tieteen menetelmillä saatu selville. Pelkästään ei tieteen ja uskonnon (islam) välinen ristiriita puutu, mutta itseasiassa uskonto voi jopa ohjata tiedettä antamalla tieteentekijöille uutta valoa työhönsä… Koraanissa on väittämiä, joiden todenperäisyys varmistettiin tieteen keinoin vasta vuosisatoja myöhemmin, mikä tukee käsitystä että Koraani on Jumalalta peräisin.
b. Ihminen luotiin selkärangan ja kylkiluiden välissä erittyvästä nesteestä.
Miettiköön ihminen, mistä hänet on luotu!Hänet on luotu pienestä, pursuavasta pisarasta, joka on lähtöisin lantion ja sloisluiden välistä. (86:5-7)
Sikiöasteilla naisen ja miehen sukuelimet alkavat kehittyä lähellä munuaisia selkärangan ja kahdensientoista ja kolmansientoista kylkiluiden välissä. Myöhemmin ne laskeutuvat; munasarjat pysähtyvät lantiolla kun taas kivekset jatkavat ennen syntymää edelleen kivespusseihin imusolmukkeiden kautta. Vielä aikuisellakin sukuelimet ovat hermostollisesti ja verenkierrollisesti kiinni vatsan aortassa, joka on alue selkärangan ja kylkiluiden välissä. Jopa imusuonten imu ja laskimot johtavat samalle alueelle.
c. Ihmiset ovat nutfasta (nesteen vähmmäismäärä) luotuja
Koraanissa mainitaan peräti yksitoista kertaa, että ihminen on luotu nutfasta, joka arabian kielellä tarkoittaa vähintä määrää nestettä tai nestejäämiä, mitkä kuppiin jäävät sen tyhjentämisen jälkeen. Nutfa mainitaan jakeiden 22:5 ja 23:13 lisäksi jakeissa 16:4, 18:37, 35:11, 36:77, 40:67, 53:46, 75:37, 76:2 ja 80:19.
Kehityttyään tiede on pystynyt todistamaan, että kolmesta miljoonasta keskimäärin vain yksi vaaditaan munasolun hedelmöittämiseen. Tämä tarkoittaa, että yhden siemensyöksyn siittiöistä vain yksi kolmasmiljoonasosa eli 0.00003% riittää hedelmöitykseen.
d. Ihmist ovat sulalasta (nesteen perikuva) luotuja
Sitten Hän loi hänen siemenensä mitättömän näköisestä nesteestä. [32:8]
Arabiankielinen sana sulalah tarkoittaa perikuvaa tai kokonaisuuden parasta osaa. Tiedämme jo, että miehen tuottamista miljoonista siittiösoluista vain yksi riittää hedelmöitykseen. Tuosta yhdestä siittiöstä Koraani käyttää sanaa sulalah, jolla tarkoitetaan myös jonkin eristämistä nesteestä hellävaraisesti. Nesteellä tarkoitetaan miehen ja naisen sukusolut sisältäviä nesteitä. Niin munasolu kuin siittiötkin eristyvät prosessin aikana varovasti pois ympäristöstään.
e. Ihmiset ovat nutfatun amshaajista (sekoittuneita nesteitä) luotuja
Pohditaan seuraavaa jaetta: Me olemme totisesti luonut ihmisen siemenestä yhdistäen sen toiseen. Me aiomme kasvattaa häntä, ja niin olemme antanut hänelle kuulon ja näön. [76:2]
Arabiankielinen sana nutfatin amshaajin tarkoittaa sekoittuneita nesteitä. Joidenkin Koraanin selitysteosten mukaan sillä viitataan miehen tai naisen seksuaalisiin nesteihin. Niiden sekoituttua zygootti on edelleen nutfah. Sekoittuneilla nesteillä voidaam myös viitata siemennesteeseen, joka koostuu monista eritteistä eri rakkuloista. Siten nutfatin amsaj, eli minimaalinen määrä sekoittuneita nesteitä, viittaa miehen ja naisen gameetteihin (sukunesteet ja -solut) ja osaan ympäröiviä nesteitä.
f. Sukupuolen määrittyminen
Sikiön sukupuolen määrittävät yksin siittiön ominaisuudet munasolusta riippumatta. Lapsen sukupuoli riippuu siitä, onko 23. kromosomipari XX vai XY. Ensisijainen sukupuolen määrittäminen tapahtuu hedelmöitysprosessin aikana, ja lopputuloksen ratkaisee kromosomin tyyppi siinä siittiösolussa, joka hedelmöittää munasolun. Jos siittiö kantaa X-kromosomia, sikiöstä kehittyy naispuolinen, ja jos Y-kromosomia, miespuolinen. Että Hän on luonut molemmat sukupuolet – miehen ja naisen – istutetusta siemenestä [53:45-46]
Arabiankielinen sana nutfah merkitsee vähintä määrää nestettä, ja tumna merkitsee ejakuloitua tai istutettua. Siten nutfah viittaa nimenomaan spermaan. Koraani sanoo: Eikö hän (ihminen) ollut pieni siemenestä kylvetty itu? Sitten tuli hänestä hyytynyttä verta; Jumalahan loi hänet ja teki hänet täydelliseksi sekä muodosti kaksi sukupuolta, miehen ja naisen. [75:37-39]
Jälleen mainitaan, että pieni määrä (pisara) siemennestettä (nutfah min maniyyin) joka miehestä tulee, on vastuussa sikiön sukupuolesta.
Intian alueen anopit suosivat miespuolisia lastenlapsia ja usein syyllistävät miniöitään, jos lapsi ei ole toivottua sukupuolta. Jospa he vain tietäisivät, että sukupuolen ratkaisevassa asemassa ovat miehen siittiösolut, eikä suinkaan naisen munasolu! Jos jotakuta siis olisi syyttäminen, tulisi heidän syyttää miniöittensä sijaan poikiaan, sillä Koraani ja tiede molemmat näyttävät totuuden asiassa!
g. Sikiötä suojaa kolme verhoa pimeyttä
…Hän antaa teille elämän äitienne kohduissa; tämä on luomistyötä jälkeen luomisen, kolminkertaisessa pimeydessä…[39:6]
Professori Keith Mooren mukaan kolme verhoa pimeyttä viittaavat:
(I) äidin vatsan etuseinään
(II) kohdun seinään
(III) Amniochorioniseen kalvoon
h. Sikiön vaiheet
Totisesti muovailimme ihmisen puhtaasta savesta. Sitten sijoitimme elon siemenen varmaan suojaan. Sen jälkeen kehitimme siemenestä verenalun, ja hyytyneestä verestä kehitimme lihanrungon; lihanrungossa rakensimme luut ja luut ympäröimme lihalla. Tämän jälkeen saatoimme hänet uuteen hahmoon. Siunattu olkoon siis Jumala, luojista paras. [23:12-14]
Tässä jakeessa Allah ilmoittaa, että ihminen on luotu pienestä määrästä nestettä, joka asetetaan tiukasti kiinni varmaan lepopaikkaan, josta käytetään arabiankielistä sanaa qararin makin.
Selkäranka selkälihasten vakaasti tukemana suojaa kohtua takaa hyvin. Sen lisäksi sikiötä suojaa lapsivesipussi. Sikiöllä on siis kunnolla suojattu paikka missä kehittyä. Pienestä määrästä nesteitä syntyy alaqah, roikkuva tai iilimadon kaltainen. Kumpikin selitys on tieteellisesti hyväksyttävä, sillä ensi asteillaan sikiö takertuu kohdun seinään ja muistuttaa myös muodoltaan iilimatoa, jonka tavoin se myös toimii imien istukan kautta verta. Kolmas merkitys alaqalle on verihyytymä. Alaqah-vaiheen aikana raskauden kolmannella ja neljännellä viikolla veri hyytyy suljetuissa tiehyissä. Siten sikiö alkaa iilimadon lisäksi muistuttaa verihyytymää. Vuonna 1677 Hamm ja Leeuwenhoek olivat ensimmäiset tiedemiehet, joiden onnistui tarkkailla siittiösoluja mikroskoopilla. He ajattelivat siittiösolun pitävän sisällään miniatuuri-ihmisen, joka kohdussa kasvaa vauvaksi. Heidän ajatuksensa tunnettiin rei’itysteoriana. Kun tiedemiehet myöhemmin saivat selville munasolun olevan siittiötä isompi, Da Graf ja muut tutkijat päättelivät sikiön olevan pienoiskoossa sen sisällä. Myöhemmin 1700-luvulla Maupertuis esitti teorian kaksivanhempisesta perinnöllisyydestä. Alaqah muuntuu mudghaksi, mikä tarkoittaa ‘jotakin pureskeltua (hampaanjäljet)’ ja myös jotakin tahmeaa ja pientä purukumin tapaista. Kumpikin selitys vastaa tieteen käsityksiä sikiöstä. Professori Keith Moore otti palasen kipsitiivistettä ja muovaili siitä sikiön varhaisen aseteen muotoisen ja pureskeli sitä hampaidensa välissä tehden siitä ‘mudghan’. Hän vertasi sitä valokuviin sikiön ensiasteista. Hampaanjäljet muistuttivat ‘somiitteja’, jotka ovat selkärangan esiaste.
Kyseinen mugadah muuntuu luiksi (izam). Luut saavat sitten peitokseen koskemattoman lihan tai lihakset (lahm). Sitten Allah luo siitä uuden olennon.
Professori Marshall Johnson on yksi johtavista tiedemiehistä Yhdysvalloissa ja anatomian tutkimuksen johtaja Thomas Jefferson -yliopistolla Philadelphiassa. Häntä pyydettiin kommentoimaan embryologiaa koskevia Koraanin jakeita. Hän sanoi, etteivät sikiön kehitystä kuvaavat jakeet voi olla sattumalta oikein. Hänen mielestään näytti todennäköiseltä, että profeetta Muhammadilla olisi ollut käytössään tehokas mikroskooppi. Tullessaan muistutetuksi Koraanin iästä hän naurahti ja totesi, ettei ensimmäinenkään mikroskooppi pystynyt suurentamaan kuin kymmenkertaiseksi eikä näyttämään selkeää kuvaa. Myöhemmin hän sanoi: “En näe mitään ristiriitaa ajatuksessa, että jumalallinen vaikutus ohjasi Muhammadia hänen resitoidessaan Koraania.”
Tohtori Keith Moorn mukaan nykylääketieteen mukainen sikiön vaiheiden luokittelu, joka on käytössä ympäri maailman on vaikeaselkoinen, sillä siinä vaiheet on järjestetty numeroittain. Koraanissa ilmoitetut vaiheet ovat helposti tunnistettavia muotoja, jotka sikiö kehittyessään kokee. Raskauden vaiheisiin perustuva jaottelu tarjoaa hienostuneen tieteellisen selityksen, joka on helppotajuinen ja käytännöllinen.
Sikiön vaiheet kuvaillaan samalla tavalla seuraavassa jakeessa: Eikö hän (aikanaan) ollut pieni siemenestä kylvetty itu? Sitten tuli hänestä hyytynyttä verta; Jumalahan loi hänet ja teki hänet täydelliseksi sekä muodosti kaksi sukupuolta, miehen ja naisen. [75:37-39]
[Herrasi] joka on luonut sinut, tehnyt sinut täydelliseksi ja sopusuhtaiseksi? Haluamaansa muotoon Hän on sinut valanut. [82:7-8]
i. Sikiö osin muotoutunut ja osin vielä muotoa ottamaton
Jos sikiöön sen mugdhah-vaiheessa tehdään viilto ja sisäelimet poistetaan, havaitaan että useimmat niistä ovat jo saaneet muotonsa ja loput eivät ole vielä kokonaan muodostuneet. Professori Johnson sanoo, että jos kuvailemme sikiötä kokonaisena luomuksena, pitää kuvaus paikkaansa ainoastaan jo muotoutuneiden osien suhteen. Jos taas sikiötä kuvaillaan keskeneräisenä, kuvaus on osuva ainoastaan vielä kehittymättömien osien osalta. Onko kyseessä siis valmis vai keskeneräinen luomus? Tästä embryogeneesin (sikiön kehityksen) vaiheesta ei ole parempaa kuvausta, kuin Koraanin “sopusuhtainen että myös epäsuhtainen” kuten kerrotaan seuraavassa jakeessa: …olemmehan totisesti luonut teidät tomusta, sitten elon siemenestä, sitten hyytyneestä verestä, sitten lihamöhkäleestä, sopusuhtaisesta muodoltaan sekä myös epäsuhtaisesta, jotta kaikkivaltamme teille selviäisi… [22:5]
Tiede on tuonut tietoomme, että kehityksen alkuasteilla osa soluista on erilaistunut ja osa ei – jotkut elimet ovat muodostuneet ja toiset vielä muodostumatta.
j. Kuulo -ja näköaisti
Ensimmäinen sikiölle kehittyvä aisti on kuulo, joka alkaa toimia 24. viikon jälkeen. Myöhemmin 28. viikolla verkkokalvosta tulee valoherkkä, ja sikiölle kehittyy näköaisti. Näiden aistien kehittymisestä kertovat seuraavat jakeet: Senjälkeen Hän täydensi hänet ja puhalsi häneen henkensä, ja Hän on antanut teille kuulon ja näön sekä sielun… [32:9]
Me olemme totisesti luonut ihmisen siemenestä yhdistäen sen toiseen. Me aiomme kasvattaa häntä, ja niin olemme antanut hänelle kuulon ja näön. [76:2]
Jumalahan on antanut teille kuulon ja näön ja sydämen. Mutta niukkoja ovat teidän kiitoksenne. [23:8]
Kaikissa edellämainituissa jakeissa kuulo mainitaan ennen näköä. Siten Koraanin antama selitys käy yhteen nykyaikaisen embryologian kanssa.